dinsdag 10 april 2012

Maandelijkse uitdaging: vroeg opstaan


Derde paasdag; de dag dat je weer aan het werk gaat. Na een lang weekend met voor veel mensen meer eten en langer slapen dan normaal is het moeilijk deze ochtend weer in het normale ritme te komen. Voor mij ook aanleiding om te kijken of eerder opstaan tot betere resultaten zou leiden. Tijdens mijn middelbare schooljaren stond ik elke ochtend om kwart over zes op om tijdig op school te zijn. Als puber had ik blijkbaar geen problemen vroeg op te staan, waarom is het dan nu zo moeilijk geworden?

In The Hapiness Project  roemt auteur Gretchen Rubin de voordelen van vroeg opstaan. Ze ervaart minder stress, is aardiger voor man en kinderen en krijgt meer gedaan op een dag. Zou het echt zo goed werken? Speelt een gevoel van ochtend- of avondmens zijn ook nog een rol?

Oh She Glows, één van mijn favoriete blogs om veganistische recepten te vinden, schreef hier een artikel over.[1] In het artikel bespreekt ze het dilemma zowel graag laat naar bed te gaan als van ochtenden te houden. Voor mij een herkenbaar probleem. Na het lezen van het artikel “ 10 Benefits of Rising Early, and How to Do It” besloot ze de uitdaging toch aan te gaan. De 10 voordelen klinken dermate goed dat ik overtuigd ben mijn gewoonte rond middernacht of later te gaan slapen ga proberen te laten vallen. Hoewel de half vijf ’s ochtends wat overenthousiast klinkt ga ik wel proberen in plaats van acht uur naar zes uur ’s ochtends te gaan. Een paar praktische tips uit het artikel:

1. Begin met kleine stapjes. Zet je wakker een kwartier tot half uur eerder en hou dat een week vol. Zet de wekker daarna weer een kwartier tot half uur eerder tot je jouw ideale tijdstip bereikt hebt.

2. Eerder opstaan betekent uiteindelijk eerder naar bed. Klinkt logisch, wel belangrijk. Elke dag om half twaalf gaan slapen en om half vijf opstaan leidt niet tot de gewenste grotere productiviteit.

3. Zet een doel voor jezelf waarom je eerder op wil staan. Hierdoor wordt het ook makkelijker daadwerkelijk eerder op te staan. In het artikel wordt bijvoorbeeld genoemd dat door ’s ochtend een work-out in te plannen je de rest van de dag energieker begint en de kans groter is dat je het ’s ochtends doet dan na het werk wanneer andere zaken sneller tussendoor komen.

4. Tijd voor ontbijt. Door vroeg op te staan heb je de tijd goed en rustig te ontbijten.

5. Door ’s ochtends een flink aantal dingen van je to-do lijst af kan strepen heb je ’s avonds tijd voor je gezin, om te ontspannen  etc. Ook geeft het een goed gevoel de dag te beginnen wetende dat je al veel taken hebt afgewerkt.

De tips om daadwerkelijk op te staan gaan voor mij noodzakelijk zijn. Wat ik in ieder geval ga proberen:

1. De wekker niet meer op mijn nachtkastje zetten maar op een plek waardoor ik op moet staan om hem uit te zetten.

2. Zodra je dan uit bed bent om de wekker uit te zetten, niet meer teruggaan. Don’t rationalize staat in het artikel. Iets waar ik zelf veel last van heb, het ‘nog een kwartiertje’ gevoel. Blijf uit bed.

3. Verlaat de slaapkamer zo snel mogelijk. Door in een andere kamer te zijn heb je de verleiding van bovenstaande een stuk minder.

Los van deze tips heb ik bij Ikea een ouderwetse wekker gekocht. Hoe fijn de rustige opbouwende wekker van mijn telefoon ook is, een keiharde bliep die je zo snel mogelijk uit wil zetten werkt voor mij stukken beter.

Over een maand een nieuw artikel over opstaan en bijbehorende gewoonten. Dan kan ik een terugkoppeling geven in hoeverre het mij gelukt is vroeg op te staan en of ik het echt een meerwaarde vind. Gebruik de comments om te vertellen over jouw rituelen, wat voor jou wel en niet werkt of alles wat je verder over slapen en opstaan kwijt wilt.

De artikelen die hier genoemd worden:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten